Dag 1:

Telefonisch contact over ziekmelding

Doel: duidelijkheid krijgen

  • Wat is er aan de hand: waardoor kan er niet worden gewerkt?
  • Inschatting van de prognose: kort of lang niet op het werk?
  • Concrete afspraak maken: wanneer is er weer contact?
  • Wat kan er nog wel (thuis) gedaan worden?

Week 2:

Adviesvraag bedrijfsarts nodig?

Maak afspraken over terugkeer op het werk. Zijn er vragen waar jullie samen niet uitkomen? Vraag dan advies aan de bedrijfsarts of bij twijfel je HRadviseur.

De medewerker wordt niet automatisch opgeroepen voor het spreekuur van de bedrijfsarts. Wil je een afspraak voor je medewerker? Plan dan de afspraak in via de tegel in Youforce.

Voorbeelden van problemen waarmee je terecht kunt:

  • Ik weet niet hoe lang het verzuim gaat duren
  • Ik heb het werk aangepast, en wil dit door de bedrijfsarts laten beoordelen.

Week 4:

Adviesvraag bedrijfsarts nodig?

Na 6 weken verzuim is het wettelijk verplicht dat de bedrijfsarts een probleemanalyse opstelt. Als je medewerker nog niet bij de bedrijfsarts is geweest dan kun je de afspraak inplannen via de tegel in Youforce. Kies dan de optie: (eerste) spreekuur met probleemanalyse opstellen.
Tip: stel samen met je medewerker alvast een plan op hoe jullie de terugkeer naar werk zien. Laat dit plan toetsen door de bedrijfsarts.

Week 4:

Stopzetten reiskostenvergoeding

Wanneer de medewerker 4 weken arbeidsongeschikt is, wordt de reiskostenvergoeding automatisch stopgezet. Maak je medewerker hierop attent. Medewerker ontvangt via HR services een brief.

Week 6:

Probleemanalyse door bedrijfsarts

Na 6 weken verzuim is het wettelijk verplicht dat de bedrijfsarts een probleemanalyse opstelt. Als je medewerker nog niet bij de bedrijfsarts is geweest dan kun je de afspraak inplannen via de tegel in Youforce. Kies dan de optie: (eerste) spreekuur met probleemanalyse opstellen. Tip: stel samen met je medewerker alvast een plan op hoe jullie de terugkeer naar werk zien. Laat dit plan toetsen door de bedrijfsarts.

Week 8:

Plan van aanpak re-integratie door werkgever en werknemer

In het Plan van Aanpak leg je alle afspraken en activiteiten vast die nodig zijn om het einddoel van de re-integratie te bereiken. Dat einddoel staat in de probleemanalyse van de bedrijfsarts.

Week 13:

Stopzetten eventuele SOP-korting

SOP staat voor seniorenregeling onderwijzend personeel. Deze regeling voor werktijdverkorting is op 1 januari 2015 vervallen. Een kleine groep medewerkers maakt er nog gebruik van. Maak je medewerker attent op het stopzetten van de regeling. Medewerker ontvangt via HR services een brief.

Week 14:

Zeswekelijkse evaluatie

Bespreek minimaal eenmaal per 6 weken de voortgang van de re-integratie en leg dit vast in het formulier Zeswekelijkse evaluatie. Hier vind je ook een voorbeeldformulier en tips.

Week 20:

Zeswekelijkse evaluatie

Bespreek minimaal eenmaal per 6 weken de voortgang van de re-integratie en leg dit vast in het formulier Zeswekelijkse evaluatie. Hier vind je ook een voorbeeldformulier en tips.

Week 26:

Zeswekelijkse evaluatie Inzetbaarheidsprofiel aanvragen bij bedrijfsarts

Let op: de medewerker is inmiddels meer dan een half jaar arbeidsongeschikt. Is hierbij extra advies nodig? Zo ja:

  • Inzetbaarheidsprofiel laten opstellen door bedrijfsarts.
  • Arbeidsdeskundig onderzoek aanvragen via Livvit. De arbeidsdeskundige kijkt naar eigen werk, ander werk en geeft advies.

Meer weten: klik hier

Week 32:

Zeswekelijkse evaluatie

Bespreek minimaal eenmaal per 6 weken de voortgang van de re-integratie en leg dit vast in het formulier Zeswekelijkse evaluatie. Hier vind je ook een voorbeeldformulier en tips.

Week 38:

Zeswekelijkse evaluatie

Bespreek minimaal eenmaal per 6 weken de voortgang van de re-integratie en leg dit vast in het formulier Zeswekelijkse evaluatie. Hier vind je ook een voorbeeldformulier en tips.

Week 40:

Zeswekelijkse evaluatie Inzetbaarheidsprofiel aanvragen bij bedrijfsarts

Let op: de medewerker is nu ruim 9 maanden ziek. Zet nu de arbeidsdeskundige in. Die kijkt naar eigen werk en ander werk en geeft advies. Hoe?

  • Inzetbaarheidsprofiel laten opstellen door bedrijfsarts.
  • Arbeidsdeskundig onderzoek aanvragen via Livvit.

Meer info: klik hier

Week 42:

Melding langdurige ziekte bij UWV

Deze melding is wettelijk verplicht en wordt gedaan door HR services.

Week 44:

Zeswekelijkse evaluatie

Bespreek minimaal eenmaal per 6 weken de voortgang van de re-integratie en leg dit vast in het formulier Zeswekelijkse evaluatie. Hier vind je ook een voorbeeldformulier en tips.

Week 50:

Eerstejaars evaluatie / bijstellen Plan van Aanpak

Voor het einde van het eerste ziektejaar evalueren medewerker en leidinggevende de uitvoering van het plan van aanpak tot nu toe en vullen het formulier Eerstejaars evaluatie in. Sla het op in Verzuimmanager in Youforce. Medewerker wordt door leidinggevende en HR adviseur geïnformeerd over het tweede ziektejaar.

Week 52:

30% loonkorting / stopzetten eventuele bijdrage werktijdvermindering senioren
Dit wordt uitgevoerd door HR services.

Week 56:

Zeswekelijkse evaluatie

Bespreek minimaal eenmaal per 6 weken de voortgang van de re-integratie en leg dit vast in het formulier Zeswekelijkse evaluatie. Hier vind je ook een voorbeeldformulier en tips.

Week 62/68/74/80:

Zeswekelijkse evaluatie

Bespreek minimaal eenmaal per 6 weken de voortgang van de re-integratie en leg dit vast in het formulier Zeswekelijkse evaluatie. Hier vind je ook een voorbeeldformulier en tips.

Week 85:

Gesprek over aanvraag WIA met werknemer; actueel oordeel door bedrijfsarts

De werknemer ontvangt de brief met informatie over de WIA-aanvraag. Plan een gesprek met de werknemer en HR-adviseur. Is het dossier compleet? Plan het actueel oordeel bij de bedrijfsarts in en plan de aanvraag.

Week 91:

Gesprek eindevaluatie /
re-integratieverslag definitief maken

zie Ask HU

Week 93:

Aanvraag WIA ter beoordeling bij het UWV

Werknemer verstuurt WIA aanvraag en de medische informatie. Conform de afspraak in week 91 verstuurt óf de werkgever óf de werknemer de overige stukken op naar UWV.

Week 104:

  1. Besluit WIA-uitkering door UWV: beslissing wordt per post aan de medewerker en de HU verzonden. En door HR services per mail aan leidinggevende en HR adviseur.
  2. Gesprek gevolgen WIA-beschikking. Gesprek is met leidinggevende, HR adviseur en medewerker en wordt gepland door de leidinggevende.